Inleiding Onderzoek - Praktisch gebruik van eigen data

Doorsturen naar een collega
Datum dinsdag 19 juni 2018
Tijd 18.00 - 21.00 uur (ontvangst vanaf 17.30 uur met soep en broodjes)
Locatie Best Western Plus Hotel Groningen Plaza (vh. Hampshire Plaza)
Doelgroep Diëtist, Fysiotherapeut, Logopedist, Oefentherapeut, Verloskundige
Onderwerpen
Organisatie ELANN
Accreditatie We gaan 2 accreditatiepunten aanvragen voor de diëtisten via ADAP (Accreditatie Deskundigheidsbevorderende Activiteiten Paramedici) De overige deelnemers uit deze doelgroep ontvangen na afloop een bewijs van deelname met hierop twee studiepunten.
Prijs (€) 100.00
Inlichtingen Stuur een e-mail naar Janneke Middel
Geannuleerd
Inleiding
In de paramedische praktijk wordt veel informatie van cliënten systematisch, en meestal digitaal, geregistreerd. Hiermee volg je de cliënt en kun je rapporteren naar arts en verzekeraar. In deze interactieve workshop onderzoek je wat je nog meer kan met deze informatie, bijvoorbeeld:
- omdat je nieuwsgierig bent of je gemiddeld meer patiënten met een bepaalde diagnose in jouw praktijk hebt dan andere paramedici.
- omdat je wilt weten hoe vaak jouw cliënten een bepaalde doelstelling behalen.
- omdat je het effect van de behandeling wilt meten.

In deze inleiding verkennen we, samen met jou, welke vragen je kunt beantwoorden met eigen data en geven we tips hoe je hier in je eigen praktijk mee aan de slag kunt.

Inhoud van deze nascholing:
1. Wat is kwantitatief praktijkgericht onderzoek en voor wie is jouw onderzoek bedoeld?
2. Welk doel kan onderzoek hebben en welk soort onderzoek kun je overwegen om je doel te bereiken?
3. Hoe formuleer je een passende onderzoeksvraag en hoe pak je het vervolgens aan?
4. Hoe zit het met samenwerking, maar ook met regels, valkuilen, medisch ethische en privacy wetgeving en het delen van informatie met anderen?

Aan het eind van de workshop ben je in staat om:
- te bepalen welke overwegingen je voorafgaand aan het uitvoeren van je onderzoek meeneemt.
- te bepalen met welke factoren je rekening moet houden bij het doen van praktijkgericht onderzoek.
- praktijkgerichte kwantitatieve onderzoeksvragen te formuleren.
- een eerste schets (of opzet) een onderzoeksplan te maken.

Werkvorm
Mix presentatie en workshop
 
Docent
Martine Sealy, Promovenda Lectoraat Healthy Ageing, Allied Health Care and Nursing, Docent Voeding en Diëtetiek
 
Programma
17.30 uur
Ontvangst met soep en broodjes
18.00 uur
Presentatie plenair
18.40 uur
Eerste aanzet eigen onderzoeksvraag en onderzoeksopzet in tweetallen
19.10 uur
Bespreken onderzoeksvraag en onderzoeksopzet per viertal, bijstellen/aanscherpen vraag en opzet, voorbereiden pitch
19.45 uur
Koffie/thee pauze
20.00 uur
Pitch van aantal opzetten plenair
20.40 uur
Terugkoppeling en ruimte voor stellen van vragen
21.00 uur
Invullen evaluatieformulier en afsluiting