Van Diagnoses naar Drijfveren: Geweldloze communicatie voor de huisarts

Doorsturen naar een collega Nu inschrijven
Datum dinsdag 2 oktober t/m dinsdag 16 oktober
Tijd 18.30 - 21.00 uur (vanaf 18.00 ontvangst met soep en broodje)
Locatie Best Western Plus Hotel Groningen Plaza (vh. Hampshire Plaza)
Doelgroep Huisarts
Onderwerpen
Organisatie ELANN
Accreditatie 8 uur
Prijs (€) 265.00
Inlichtingen Stuur een e-mail naar Janneke Middel
 

Waarom een Geweldloze Communicatietraining voor huisartsen?
We zijn toch al empathisch en kennen toch genoeg gesprekstechnieken?
Heel simpel; we zijn ook mensen. We leven in een maatschappij waarin oordelen zo in onze taal verweven zijn, dat we het nog amper doorhebben. En categoriseren maakt ons werk wel overzichtelijker. De klinische blik gebruiken we ook om een persoonlijkheid in te schatten. Daardoor zijn we tenslotte beter voorbereid. De vraag is in hoeverre de ander zich prettig voelt wanneer de huisarts ‘al zo’n beetje doorheeft hoe hij in elkaar zit’. En of we ons zelf er echt prettig bij voelen. Hoeveel moeite doen wij om voorbij het masker van de ander te kijken? En kunnen we dat wel, als we ons eigen masker liever niet zien? Hoe ons weekend was, bepaalt hoe de maandagochtend voelt. Hoe we ‘s ochtends beginnen aan het spreekuur, maakt alle verschil hoe het spreekuur loopt.

Hoe je met jezelf omgaat, bepaalt hoe je met de ander omgaat.
- Ben je soms kort van lont tijdens je werk?
- Heb je een collega tegen wie je niet makkelijk alles zegt?
- Voel je je moe na bepaalde gesprekken zonder dat je begrijpt waarom?

Geweldloze communicatie geeft de meest heldere en krachtige verduidelijking van de psychologische dynamiek tussen mensen. Door je eigen gedrag te begrijpen, kun je andere keuzes maken- en anderen beter begrijpen.
 
In deze cursus van drie avonden komen de volgende leerdoelen aan bod:
Herkennen van geweld in taal
Begrip van de effecten van oordelen, verdienen en eisen
Helderheid in grenzen van verantwoordelijkheid
Gedrag kunnen beschrijven onvermengd met interpretaties
Gevoelens kunnen benoemen onvermengd met oordelen
Gedrag als uiting van universele basisbehoefte herkennen
Inzicht dat conflict ontstaat door verschil in strategie, niet door verschil in behoeften
Helder en eerlijk kunnen uiten zonder verlies van goed contact
Een concreet positief geformuleerd verzoek kunnen doen aan de ander
Nee kunnen zeggen en kunnen horen vergroot de kans op verbinding
Valkuilen van empathie, speciaal voor huisartsen
Het model van geweldloze communicatie kunnen toepassen
Interne keuzevrijheid ervaren om het anders te doen
 

Programma:

Deze nascholing bestaat uit drie avonden:
Dinsdag 2 oktober 2018: Geweld in taal - Het effect van oordelen en verwachtingen
Dinsdag 9 oktober 2018: Van eis naar verzoek - Nee kunnen horen in contact, vergroot de kans op een ja
Dinsdag 16 oktober 2018: Eerlijkheid en empathie - Toepassen model Geweldloze communicatie
 
18.00 - 18.30 uur Ontvangst met soep en broodje
18.30 - 19.45 uur Training
19.45 - 20.00 uur Koffie/thee pauze
20.00 - 21.00 uur Vervolg training 
 
Nu inschrijven