De meldkamer Noord-Nederland

Doorsturen naar een collega
Datum woensdag 31 oktober 2018
Tijd 18.15 uur Ontvangst (met koffie en thee)
Locatie Meldkamer Noord-Nederland
Doelgroep Huisarts in opleiding, Praktijkassistent, Praktijkondersteuner
Onderwerpen
Organisatie ELANN/ROS i.s.m. Meldkamer Noord-Nederland
Accreditatie 0 uur
Prijs (€) 27.50
Inlichtingen Stuur een e-mail naar Janneke Middel

 
 
 
 
 
Bij de Meldkamer Ambulancezorg komen telefoontjes binnen van mensen die een acute of semi-acute zorgvraag hebben. Dit zijn dus telefoontjes via 112, maar bijvoorbeeld ook van huisartsen, ziekenhuizen en verpleeghuizen. Eigenlijk iedereen die ambulancevervoer denkt nodig te hebben. Wanneer iemand 112 belt, is de eerste vraag: "wie wilt u spreken? Politie, Brandweer of Ambulance?” Bij een medische noodzaak wordt het gesprek direct doorgezet naar de Meldkamer Ambulancezorg.

De centralist probeert met gerichte vragen zo snel mogelijk een beeld te krijgen van de situatie of de toestandsbeeld van de patiënt. Terwijl de centralist de beller nog aan de lijn heeft, wordt er door een collega centralist indien noodzakelijk een ambulance gealarmeerd en op pad gestuurd. De eerste centralist geeft de beller instructies om de toestand van de patiënt te verbeteren of te stabiliseren in afwachting van de ambulance.

Wanneer vanaf een vaste aansluiting wordt gebeld, kan de centralist in de Meldkamer Ambulancezorg direct zien vanaf welk adres het telefoontje komt. Na verificatie of het telefoonnummer en het incidentadres kloppen kan de ambulance of andere hulp naar het adres gestuurd worden. Wie 112 belt met een mobiele telefoon krijgt altijd eerst de landelijke alarmcentrale in Driebergen aan de lijn. Die vraagt naar uw locatie op dat moment en welke hulpverlening gewenst is. Is dat in Noord-Nederland wordt u direct doorverbonden naar de Meldkamer Noord-Nederland in Drachten.
 
Tijdens deze avond hopen we antwoord te geven op vragen zoals:
- Op welke wijze wordt er triage toegepast?
- Wat is de SBAR methode?
- Wat is het verschil tussen een A1 en A2 en B rit?

Omdat we deze nascholing interactief willen houden, willen we je vragen om een casus in te leveren. Waar ben je tegen aan gelopen, toen je een ambulance nodig had? Tijdens deze avond hopen we een antwoord te geven op de vragen en ingezonden casussen.

Programma:
18.15 uur
ontvangst kantine Meldkamer Noord Nederland (MKNN), splitsen groep in twee gedeelten
18.30 uur
groep 1: Informatie MKNN Multi en Mono door Bert Pronk
groep 2: uitleg systemen en interactief oefenen/uitleg meldingen door Rob van Meer
19.30 uur
pauze in kantine (koffie, thee en Friese koek)
19.50 uur
Groep 1 uitleg systemen en interactief oefenen/uitleg meldingen door Rob van Meer
Groep 2 Informatie MKNN Multi en Mono door Bert Pronk
20.50 uur
korte blik op MKNN vanuit pantry, Regionaal Coördinatie Centrum en Auditorium en uitgang.
21.15 uur
Einde